Европскиот парламент, Советот и Комисијата постигнаа привремен политички договор за предлогот за регулатива со која се забрануваат производи направени со принудна работа на пазарот на Унијата. Секоја институција на ЕУ сè уште треба да ја усвои регулативата во согласност со сопствените процедури.
Регулативата ќе биде директно применлива легислатива во земјите-членки. Таа е насочена кон спречување на производите направени со принудна работа да влезат на пазарот на ЕУ. Забраната ќе важи и за извозот од пазарот на ЕУ. Регулативата ќе важи за сите економски оператори, без разлика на нивната правна форма и обемот на нивните активности, како и за сите производи произведени во ЕУ и производи од увоз.
Договорот ги разјаснува различните одговорности на Комисијата на ЕУ и земјите-членки во идентификувањето на компаниите кои ги искористуваат принудните работници и ги забрануваат нивните производи.
Договорот има намера да го скрши бизнис моделот на овие компании, се вели во соопштението на белгискиот министер за економија и труд Пјер-Ив Дермањ.
Регулативата промовира одговорно деловно однесување на пазарот на ЕУ и создава рамноправни услови за игра за компаниите кои работат во рамките на ЕУ. Регулативата се однесува на нарушувањата на конкуренцијата на внатрешниот пазар кои произлегуваат од комерцијалната експлоатација на производи од принудна работа.
Забраните ќе бидат спроведени за стоки направени надвор од ЕУ со принудна работа и за производи произведени во ЕУ со делови направени во странство со принудна работа.
Кина не е именувана во документацијата, со оглед на потребата да се усогласат со правилата на Светската трговска организација. Но, првичниот предлог беше поттикнат од широко распространетите наводи за принудна работа спонзорирана од државата во кинескиот регион Ксинџијанг, што Пекинг ги негира.
Сепак, за разлика од американската забрана која конкретно ги таргетира стоките произведени во Ксинџијанг, таа ќе се применува на производи од целиот свет, вклучително и од ЕУ.
Преговарачите се судрија околу тоа кој ќе ја администрира забраната, а нејзината глобална надлежност се очекува да биде трошење на ресурсите. Извори на Комисијата во вторникот рекоа дека земјите-членки ќе треба да им дозволат повеќе персонал за да ја спроведат забраната, „инаку ова се само наслови“.
Како дел од договорот што рано наутро го постигнаа пратениците од парламентот и дипломатите на советот, комисијата ќе ги испита синџирите на снабдување на компаниите доколку сомнежите се означени надвор од ЕУ. Поединечни земји-членки ќе истражуваат случаи во рамките на унијата.
Привремениот договор сè уште треба да биде формално одобрен од Европскиот парламент и Советот за да се спроведе.
Сепак, неодамнешната историја сугерира дека неговото усвојување не е загарантирано: минатата недела, земјите-членки на ЕУ, вклучително и Германија и Италија, торпедираа дел од законодавството со кое компаниите требаше да обезбедат форензичка ревизија на досиејата за човековите права на нивните добавувачи, вклучително и во Кина.
Драматичниот колапс на директивата за длабинска анализа за одржливост на компаниите дојде во истата фаза од законодавниот тек, откако членките на ЕУ прелиминарно ја одобрија. Белгиската влада сега се бори да го спаси законот пред изборите за ЕУ во јуни.
Откако извештајот на Канцеларијата за човекови права на ОН за Ксинџијанг во 2022 година покажа дека кинеската влада можеби извршила злосторства против човештвото во регионот, ЕУ беше под притисок да донесе закон за принудна работа.
Прашањето за човековите права во Кина се најде на насловните страници во Европа неодамна кога германскиот хемиски гигант БАСФ објави дека предвреме ќе се откаже од заедничките вложувања во Ксинџијанг по извештаите дека неговите деловни партнери биле вмешани во злоупотреби.
Се зголемува притисокот врз германската автомобилска компанија Фолксваген да го следи примерот, откако германски весник минатиот месец објави, како што рече, доказ за вмешаноста на производителот на автомобили во принудна работа во регионот.