сабота, 12. јуни 2021. Вести денес: 50
home Храна и пијалаци

Како да уживате во кафето и да не го загрозите здравјето?

Како да уживате во кафето и да не го загрозите здравјето?

Кафето се користело како лек од исцелителите во Африка и Арабија, а британските лекари во 16 век тврделе дека пијалокот може да предизвика вртоглавица, обесхрабрување и несоница, но со векови подоцна знаеме дека кафето треба да се ужива во умерени количини.

Пијалок со повеќе од илјада состојки
Ќе бидете изненадени кога ќе дознаете дека овој пијалок има повеќе од илјада состојки, вклучувајќи јаглехидрати, протеини, масла, киселини и минерали.

Телото добива калиум, магнезиум и калциум од кафето, но не во количини доволни за дневни потреби. Уште поважно, содржи хлорогена киселина која е антиоксиданс.

Има приближно 850 ароматични соединенија, од кои многу се формираат само за време на процесот на пржење, како што се витамин ниацин (Б3) и меланоиди, одговорни за неговата кафеава боја. И тие имаат антиоксидативно дејство, но и влакна корисни за добра функција на цревата.

– Можете да ги задоволите сите дневни потреби од растителни влакна со 28 шолји еспресо, се пошегува диетичарката Сара Маркарт, која го доби својот докторат за потекло на горчливите состојки во кафето. Стотина ароми што придонесуваат за оваа уникатна горчина на кафето допрва треба да се идентификуваат.

Но, научниците многу добро знаат еден од нив – кофеинот.

Како влијае кофеинот врз нас?
Кофеинот е природна заштита на кафето од паразити и предатори и има директен ефект врз нашиот централен нервен систем. Кофеинот прави нашето срце да чука побрзо, крвните садови и дишните патишта се шират, а дигестивниот систем се забрзува.

Ефектот се чувствува по само 15 минути. Пијачите на кафе стануваат побудни, пофокусирани, поконцентрирани. Дури и мускулниот систем работи подобро, па затоа кафето е прогласено за спортски допинг, но во 2004 година сепак беше отстрането од списокот на забранети супстанции.

Во високи дози, кофеинот може да биде токсичен, така што оние кои претеруваат со кафе стануваат нервозни, се пот, страдаат од срцебиење или несоница.

Кофеинот може да биде особено опасен за лица со каналопатија, редок дисбаланс на електролити во срцевиот мускул, бидејќи може да предизвика штетни аритмии за нив.

Колку кафе можам да се испие?
Тоа зависи од начинот на подготовка и видот на кафето. Робуста има два до три пати повеќе кофеин од арабиката, а една чаша филтер кафе обично има повеќе кофеин отколку една шолја еспресо.

Европскиот орган за безбедност на храната (ЕФСА) вели дека единствена доза од 200 милиграми кофеин е безбедна. Тоа е околу три еспресо. Можете да ја удвоите таа доза во текот на денот без грижа.

Но, бремените жени треба да бидат повнимателни затоа што некои експерименти врз животни покажаа дека премногу кофеин резултира со побавен раст на фетусот. Научниците сè уште не утврдиле дали кофеинот го зголемува ризикот од предвремено породување или спонтан абортус.

ЕФСА верува дека 200 милиграми на ден е безбедна количина за бремени жени, но треба да се има предвид дека кофеинот е присутен и во чајот, какаото и чоколадото.

И децата можат да пијат кафе?
Кофеинот не е забранет за младите, бидејќи во секој случај го наоѓаме во чоколадо, газирани пијалоци и чоколадо. И ЕФСА има правило за тоа: три милиграми кофеин на ден за килограм телесна тежина е во ред. Шолја кафе не претставува никаква опасност за детето, но тие веројатно нема да сакаат ниту да го вкусат бидејќи е премногу горчливо за нив.

Млеко и шеќер?
Секој бармен или страствен љубител на кафе ќе ви каже дека додавањето шеќер е сакрилегија бидејќи го нарушува природниот вкус на кафето, но многу луѓе тврдат дека без шеќер или млеко за да ја ублажат горчината не можат да го консумираат.

Млекото исто така го менува начинот на кој кафето влијае на организмот. Кофеинот се раствора во млекото и се ослободува побавно, па неговиот ефект трае подолго. Шеќерот, пак, го зголемува нивото на инсулин и ја стимулира циркулацијата, што го удвојува ефектот на кофеинот, објаснува Маркарт.

Како и многу познавачи, таа го пие своето кафе црно, но главно за да избегне дебелеење затоа што троши до десет шолји на ден. Чистото кафе речиси и да нема калории, но со млеко и шеќер е друга приказна.

Макијато со полномасно млеко има колку калории како закуски, изјави Силке Рестемајер, портпарол на германското друштво на нутриционисти. Тој вели дека ситуацијата е уште полоша со ледените кафиња од супермаркетите кои се полни со шеќер.

Може ли да заспие после доцна кафе?
Тоа зависи од личноста, бидејќи некои се почувствителни на кофеин од другите. Општо, на постарите лица им се препорачува да избегнуваат еспресо после вечера, бидејќи нивното тело полека го распаѓа кофеинот.

Ниту една од навиките не треба да се занемари. Секој што научил да пие доцна кафе, нема да има проблеми со спиењето.

Дали предизвикува зависност?
Оние кои пијат многу кафе се „поотпорни“ на кофеин, така што им треба повеќе за истиот ефект.

Маркарт вели дека кафето е стимуланс, но не и дрога „затоа што никој не упаднал во супермаркет за да го украде“. Луѓето се повеќе зависни од ритуалот на пиење утринско кафе.

Можни се симптоми на физичко повлекување. Имено, ако нагло застанете со вообичаеното количество кафе, може да страдате од главоболка неколку дена.

Дали е вистина дека кафето ве дехидрира?
Не. Ја стимулира функцијата на бубрезите, така што мокрењето е почесто. Но, со пиење кафе, вие апсорбирате и течност.

Дали го зголемува крвниот притисок?
Да, но на краток рок. На долг рок, повеќето љубители на кафе не треба да се грижат за ова, иако постојат два исклучоци. Ако вашето тело метаболизира кофеин многу бавно, може да има зголемен ризик од пораст на крвниот притисок. Интересно, за дебелите мажи постари од 70 години, кафето може трајно да го зголеми крвниот притисок.

Ова е причината зошто луѓето со висок крвен притисок не треба да консумираат повеќе од три шолји кафе на ден или треба да прибегнат кон варијантата без кофеин.

Пијачите на кафе дури и не треба да се грижат за срцеви и мозочни удари или аритмии – се додека не претераат.

Една обемна студија од 2014 година покажа дека ризикот од мозочен удар е најмал кај луѓето кои пијат кафе во умерени количини, што е во просек три и пол чаши на ден. Се смета дека антиоксидансите во кафето штитат од мозочен удар.

Дали кафето го зголемува ризикот од рак?
Печењето зрна кафе може да создаде супстанции за кои се докажува дека се канцерогени, како што е акриламидот. Колку е поголема температурата на печење, толку повеќе има во кафето.

ЕУ пропиша во 2018 година дека акриламидот треба да биде 400 микрограми на килограм печено кафе, а анализата од 2019 година покажа дека сите брендови имаат помалку од тоа.

Што треба да прават алкохоличарите за да останат здрави?
На пример – избегнувајте инстант кафе бидејќи има повеќе акриламид отколку филтер кафе или еспресо. Покрај тоа, Арабика содржи помалку акриламид од Робуста, велат експертите.

Печењето, исто така, произведува хемиско соединение фуран, кое се смета за канцерогено, но фуранот најмногу испарува за време на готвењето во класична машина за филтрирање кафе. И затоа, велат експертите, треба да се остави чашата да “стои” неколку минути пред првата голтка.

Меѓународната агенција за истражување на ракот (ИАРЦ) генерално не смета дека кафето е канцерогено. Поголемиот проблем е што многу loversубители на кафе имаат и други нездрави навики, како што се цигарите.

IARC дури најде докази дека кафето го намалува ризикот од рак на црниот дроб и матката.

Дали кафето е здраво?
Научниците откриле бројни индикации дека антиоксидантите и другите состојки на кафето имаат заштитна улога против низа болести како што се дијабетес, цироза и фиброза на црн дроб, камења во жолчката, астма, Паркинсонова болест и Алцхајмерова болест и депресија.

Најдобро е да се комбинира кафето со здрав начин на живот, урамнотежена исхрана и вежбање. Ако алкохолот и цигарите се ваша алтернатива, подобро е да испиете уште една чаша.

ЕУРО 2020

Македонија